Справжньою скарбницею мистецтва є художнє зібрання Житомирського краєзнавчого музею,в якому кожний шедевр вартий окремої розповіді. Серед пам’ятників західноєвропейського живопису є такі, що належать до числа шедеврів світового рівня. Досконалі, гармонійно ясні, довершені й таємничі…
Портрет «Жінка в інтер’єрі» – робота визначного та загадкового Карела Слабберта.
Одна з найцінніших картин, єдина на весь пострадянський музейний простір. Про Слабберта відомо дуже мало, навіть всезнаючі Google чи Вікіпедія теж небагатослівні. Мені відомо, що народився Слабберт у 1619 році, прожив 35 років, у 26 одружився в Амстердамі.
Про Слабберта відомо дуже мало, навіть Google чи Вікіпедія небагатослівні
Старовинний Амстердам
Як живописець, він набував досвіду у Лейдені, тут підтримував творчі стосунки з Рембрандтом.
Рембрандт. Автопортрет
Деякі західні мистецтвознавці вважають, що Карел слухав лекції у престижному Лейденському університеті.
Фото Лейденського університету (сучасний вигляд)
Досконало оволодівши мистецтвом живопису, відомий в аристократичних колах Слабберт переїздить до Міддельбургу, де вступає у гільдію художників – суворо регламентованого професійного об’єднання.
У Міддельбурзі художник вступає у гільдію – суворо регламентоване професійне об’єднання
Міддельбург
Членство у гільдії вимагало бути громадянином міста, мати власне житло, бути одруженим і мати статус визнаного майстра. Членство давало переваги у суспільстві, доступ до високих, прибуткових посад, на пільгових умовах відкривати власні майстерні, продавати свої картини на офіційному ринку з відповідним «клеймом» якості. Гільдія забезпечувала соціальний захист у випадку хвороби або зубожіння, брала на себе поховання померлого художника.
Ян де Брай «Глави Харлемської гільдії»
«Жінка в інтер’єрі» одягнена у модну, вишукану сукню, але досить скромно. Біла мереживна пелерина, біле віяло у руках вдало відтіняють розумне, вродливе, трохи сумне обличчя. Мистецтвознавці допускають, що художник зобразив свою дружину та ставив собі за мету показати її духовний світ: на столі книга, поруч клавесин, на якому напис: «Музика – супутник здорових, медицина – хворих». Про художні вподобання господарки свідчить картина на стіні «Товій з ангелом». Це теж картина Слабберта: художники того часу часто використовували такий прийом.
Художник зобразив свою дружину та ставив собі за мету показати її духовний світ
Кожного разу, коли випадає можливість, я споглядаю на «Жінку в інтер’єрі» і радію можливості зазирнути крізь призму часу. Раджу і вам частіше оглядати зали нашого музею, де експонуються унікальні картини світових геніїв.
Сергій Собчук, Член національної спілки краєзнавців України
Використані фото з відкритих джерел та з архіву С. Собчука